Translate

vrijdag 22 februari 2013

The Old lady, Gibson 75 jaar oud

Deze gitaar heb ik heb nu zo'n 12 jaar denk ik. Een goedkope Gibson archtop gitaar in de jaren 30 gemaakt, die in een kartonnen koffer/ doos werd geleverd . Maar als je naar het handwerk kijkt, is dat prachtig het gewelfde top blad met sleutels er in en de gewelfde achterzijde die uit 2 stukken bestaat. De kop met opgeplakt merknaam. Een vooroorlogs stuk handwerk uit de Verenigde Staten .

Ik vraag me af wie er allemaal op gespeeld heeft door de jaren heen en waar die geweest is?

Daarnaast zou ik het heel leuk vinden om eens zo'n gitaar zelf te maken en dan ben ik benieuwd naar het geluid. Want het hout van deze gitaar is na 75 jaar wel kurkdroog en heeft daar ook de klank naar en een heel direct geluid als ik het zo zou kunnen omschrijven.



2 opmerkingen:

  1. De tekst heb ik eerder niet gezien, klopt dat?
    De foto alleen zei mij weinig. (Maar ik ben dan ook geen liefhebber.)
    Er zelf een bouwen lijkt mij fantastisch, moet je toch aardig weer wat speciaal gereedschap voor aanschaffen! Er zijn ook veel filmpjes te zien over het bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt de tekst stond er eerst niet, waarom ik alleen de foto had geplaatst is omdat ik mooi vind dat in die tijd nog kwalitijds producten gemaakt werden. Die met gemak een eeuw mee gaan. Als je tegenwoordig een goedkope gitaar koopt mag je blij zijn dat ie de tien jaar haalt . Ja gereedschap zal inderdaad aangeschaft moeten worden ! Maar als je een vandiktebank heb en goed mallen kunt maken, en de nodige beitels en schaven hebt kom je een heel eind denk ik. Er worden bijvoorbeeld ook knijpers gebruikt om dingen te verlijmen

      Rob

      Verwijderen