Translate

vrijdag 26 april 2013

Deurtjes

Vanmiddag met de deurtjes begonnen eerst het hout zoeken en alles op 65 mm breed zagen, daarna de kortste stijl gepakt om die als maat aan te houden voor de stijlen. Alle stijltjes en dorpeltjes aan een kant in verstek gezaagd om vervolgens een aanslag te maken op de zaag, om de andere kant in verstek te zagen en alle stijltjes en dorpeltjes op de juiste lengte te krijgen. Als die maten niet kloppen sluiten er maar drie verstekken in plaats van vier, wat zeker niet de bedoeling is! Daarna de profielen er aan gelopen 

Toen dat gedaan was heb ik de sponningen gezaagd waar het paneeltje in komt te vallen. Die niet te stak moet zitten maar ook niet te los.  Als laatste voor het lijmen heb ik alle verstekken gelamellood, en een haakse hoek op mijn werkblad geschroefd. Die ik gebruik om de deurtje haaks in elkaar te lijmen. 

Toen de lijm droog was heb ik de scharnieren  afgetekend op de stijlen met behulp van een kruishout en het scharnier zelf.  Met hamer en beitel de korte potlood streepjes  in gehakt.  Het daarna met de frees machine het resterende gedeelte weg gefreesd. De scharnieren er in geschroefd en de deurtjes afgehangen in de kast. En als laatste de greepjes er op gemonteerd en klaar is kees. 

Het was een leuk project, omdat ik nog niet eerder zo'n kast gemaakt heb. Ook de paneel deurtjes had ik nog niet eerder gemaakt. Het werken met massief hout heb ik ook niet vaak gedaan op een paar kleine dingen na. Volgende keer hoop ik meer geduld met mezelf te hebben om het nog beter te maken!!






stijlen en dorpels klaar om verlijmd te worden in de lijm mal

In de klemmen


klaar!!

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Een pracht van een kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. M'n compliment... ziet er fantastisch uit!
    Triplex voor de paneeltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel. Ben tevreden mee op een paar dingetjes na maar dat komt door mijn ongeduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rob, wat heb jij hard aan die kast gewerkt!
    Het resultaat mag er wezen!

    Emily



    BeantwoordenVerwijderen